Servicepunkter snart verklighet

Servicepunkt_loggo2Innan sommaren fattade kommunstyrelsen beslut om en riktigt bra grej för landsbygden. Det handlar om att kommunen ska inbjuda landsbygdsbutikerna på sju (snart åtta) orter att samverka med kommunen för att sprida information till boende och besökare. de butiker som väljer att samverka med kommunen kommer vi att kalla för Servicepunkter. 

Servicepunkter är ett etablerat begrepp i landsbygdssverige, och har de senaste åren poppat upp i flera kommuner. I planerna för hur vi ska göra i vår kommun har vi bland annat inspirerats av Linköpings och Örnsköldsviks kommun. det finns flera kommuner som samverkar i dag med lanthandlare. Ibland genom att kommunen ersätter lanthandlarna för ett antal tjänster enligt en satt prislista. På detta sätt drar kommunen nytta av lanthandeln som mötesplats, och skapar möjlighet för ytterligare diversifiering av verksamheten.

Beslutet fattas eftersom att vi har nytta av att ha servicepunkter runt om i vår geografi för att nå ut med information och säkerställa mötesplatser.

”…behovet av utökad service på landsbygden blivit tydligare, särskilt för de boende som inte har egen tillgång till internet eller som inte har möjlighet att använda tekniken. I likhet med andra kommuner i Sverige med stor landsbygd har behovet av utökad service till de boende blivit allt tydligare i och med att offentlig information och service i allt högre grad är beroende dator och internet.

För att lösa det utökade informationsbehovet och samtidigt ge landsbygdsbutikerna en möjlighet till utökad inkomst har enheten för samhällsbyggnad arbetat fram en modell för inrättande av servicepunkter. De som väljer att börja samverka med kommunen skulle årligen kunna ersättas med max 100 000 kr/år.”

Då vi ska genomföra detta på 8 orter så innebär det en satsning på 800 000 kr (varav 100 000 kr kommer från Västervik Framåt). Satsningen drivs under en försöksperiod under tre år. Och varje år ska vi utvärdera detta.

Jag tycker att detta ska bli spännande. För vissa av våra lanthandlare så kommer omställningen bli liten, då mycket redan görs. Men för alla ni som nyttjar butikerna, och de besökare som rör sig i bygderna så kommer det bli ett lyft, då informationen blir mer tillgänglig. 

Den 1/1 2015 är det tänkt att detta ska börja fungera. Då ska vi täcka av skylten på våra nya servicepunkter i Västerviks kommun.

 

Här kommer lite mer info om våra servicepunkter…

Servicepunkter i Västerviks kommun

Våra servicepunkter kan komma att innehålla fyra olika serviceslag.

Serviceslag 1a – Grundläggande besöksnäringsinformation

Utföraren ska göra plats för broschyrdisplay där Västerviks sommarbroschyr samt skärgårdsbroschyren finnas. Kompletterat med information utifrån besökarnas önskemål och behov. Utföraren ska meddela Turistbyrån om materialet tar slut.

Ur ett kommunalt perspektiv är det viktigt att turister och andra besökande kan få god och enkel information om besöksmål och upplevelser. Exempel på tjänster är tillhandahållande av kartor, försäljning av fiskekort, kontaktpunkt för lokala guider, anslagstavla för lokala evenemang med mera.

Serviceslag 1b – Mini-turistbyrå

En Mini-turistbyrå tillhandahåller mer information än vad som förväntas hos en lanthandel.

  • Samma som grundläggande besöksnäringsinformation samt:
    • Dator med uppkoppling där utgångspunkten för informationsspridning är vastervik.com
    • Mini-turistbyråernas personal ska ha ett gott bemötande, och ett inspirerande sätt informera såväl om lokalorten och kommunens utbud. Syftet är att få besökaren att uppleva mer och stanna längre i kommunen.
    • Mini-turistbyrån ska arbeta marknadsneutralt
    • Mini-turistbyråernas personal ska inspirera besökaren till att uppleva mer
    • Turistinformationen är väl synligt skyltad med en (svart-vit) turistbyråflagga
    • Anslag om öppettider ska finns på väl synlig plats vid turistinformationen.
    • Personalen i mini-turistbyråerna ska delta vid utbildning.

Serviceslag 2 – Medborgarinfromationstjänster

Medborgarinformationstjänster är tjänster där handlaren bistår medborgaren med information om och från den offentliga sektorn, främst kommunen. Handlarna har en kontakt på kommunen att rådfråga vid svårare ärenden.

För allmänheten tillhandahållande av internetuppkopplad lättillgänglig dator med vissa mjukvarukrav samt skrivare. Att datorn fungerar och att den webbsida som kommunen väljer används som startsida.

Serviceslag 3 – Mötesplats med fikaservering samt bokförmedling

Möjlighet för besökare att sitta ner och köpa sig något att dricka/äta. Det ska även finnas möjlighet att hämta/lämna de böcker som man lånar och som kommer med bokbussen.

Serviceslag 4 – Ombudstjänster

Ombudstjänster innebär att landsbygdsbutiken fungerar som ombud åt andra tjänste-leverantörer, antingen genom fysiska insatser eller på elektronisk väg. Exempel på ombudstjänster är: Post, ATG, Systembolaget, Schenker Privpak, DHL, Apotek och bank/kassatjänster.

En del av dessa tjänster är kopplade till omsättning i butik och/eller befolkningsunderlag varför de kan vara svåra att etablera i samtliga butiker. Avtalet avser att lanthandlarna ska sträva efter att erbjuda så många ombudstjänster som möjligt. Arbetat ska dokumenteras. Utföraren ska sträva efter att erbjuda så många ombudstjänster som möjligt.

Aktuella orter

  1. Gunnebo
  2. Edsbruk
  3. Ukna
  4. Odensvi
  5. Blackstad
  6. Totebo
  7. Blankaholm
  8. Hjorted

 

– – — – – –

Exempel på kommuner där det finns servicepunkter

Lämna en kommentar

Blogg på WordPress.com.

Upp ↑