Västervik – en pilotkommun?

När regeringen och Tillväxtverket i höstas meddelade att man skulle utse pilotkommuner för serviceutveckling så stod det snabbt klart att det var något som skulle vara en stor tillgång för oss i Västervik.

”Under 2012-2014 genomförs en ny satsning där ett antal kommuner får möjlighet att arbeta konkret med samordnade servicelösningar. Insatsen omfattar 15 miljoner kronor och riktas till kommuner med serviceglesa områden i gles- och landsbygder. De utvalda kommunerna kommer att arbeta aktivt på hemmaplan, men ska samtidigt fungera som ambassadörer och sprida erfarenheter och goda exempel till andra kommuner, till berörda myndigheter och till regeringen.”

Som en stor kommun till ytan så har vi många serviceplatser – som var och en är viktiga för det egna området. (se karta) Lönsamheten mellan butikerna varierar stort och många får vända på kronorna för att få ekonomin att gå ihop – och min förhoppning är att vi alla ska bli bättre på att hitta lösningar som gör livet lite bättre för dessa företagare. vad kan kommunen göra? Vad kan bygden göra? Hur kan handlarna samarbeta?

Avstånd till närmsta butik (fågelvägen)
Avstånd till närmsta butik (fågelvägen)

Arbetet sker under 2,5 år – och förutom projektmedel så skulle ett positivt besked innebär att vi får  stöd och rådgivning samt erfarenhetsutbyte med de andra pilotkommunerna. Säkert lika värdefullt det!

Syftet med arbetet är tänkt att vara:

  • inventera nuvarande service och servicebehov i de mindre orterna
  • utveckla, bevara och anpassa servicetillgången i kommunen till dagens och framtidens behov.
  • öka lönsamheten i landsbygdens serviceföretag
  • utveckla nya sätt att integrera det lokala i genomförandet av offentlig service
  • utveckla metoder för hur kommun och civilsamhället kan samarbeta
  • utveckla erfarenhetsutbyte mellan orterna i kommunen
  • utveckla det lokala arbetet i orterna
  • undersöka hur serviceföretag på ett bättre sätt kan ta till vara på intäkter från de turister som besöker kommunen
  • undersöka möjligheter för samarbete med grannkommuner rörande offentliga tjänster
  • skapa en metod för hur kommunen internt kan driva frågan med långsiktig serviceutveckling
  • skapa plattform för dialog mellan invånare och förvaltningar – något som förhoppningsvis kan bidra till att tjänster kan anpassas bättre och en samsyn inför behov och möjligheter.

Konkurrensen är hård. 43 kommuner har sökt – och förhandstipsen säger att ca 10 kommer bli utvalda. Svar kommer i slutet av månaden/början på maj. Vi håller tummarna!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Upp ↑

%d bloggare gillar detta: