Totebo sätter butiken i centrum

Hans Källgren, Einar Hjalmarsson och Bertil Magnuson, tre eldsjälar utanför butiken i Totebo.

För någon vecka sedan skickade jag ut ett brev till alla samhällsföreningar i kommunen som jag inte redan besökt (och som jag har adress till) där jag bad dem bjuda in mig. Syftet är att jag ska få ta del av de tankar och visioner som finns runt om i kommunen.

En av de första som nappade var Totebo Samhällsförening och Hans Källgren.  Så igår träffades jag, Hans och byns handlare, Bertil Magnusson, i butiken i Totebo för att diskutera samhällets behov, möjligheter och utmaningar.

Christan Oskarsson coh Einar Hjalmarsson – Totebo IF

Förutom Hans så fick jag träffa Einar Hjalmarsson, ordförande i Totebo IF, som nu har fullt upp med att planera inför klubbens jubileum då TV-laget kommer möte klubbens veteraner. Totebo IF sköter inte bara ortens fotbollsplaner och tennisplan, utan klipper även gräsytorna i centrum, och tar hand om snöröjningen och får på det sättet pengar till verksamheten.

Butiken är utan tvekan samhällsföreningens hjärtefråga, och man har som mål att ha en aktivitet i anslutning till butiken minst en gång per kvartal. Det kan vara tipspromenad, minijul eller påskfirande. Den lilla butiken har fått en ansiktslyftning för drygt ett år sedan då man med pengar från regionförbundet byggde om en avdelning. I butiken säljs även lokalproducerat kött från Totebo gård. Trotts detta är omsättningen är tyvärr låg, och den har minskat de senaste åren. Vi bestämde oss för att försöka göra en insats för att få toteboborna att handla lite mer i butiken. På samma sätt som en liten tuva kan stjälpa stort lass – så kan en liten förändring hos många göra stor skillnad.

Välfyllda hyllor i butiken

Vi tog en tur runt samhället och besökte bland annat förskolan, med tillhörande gymnastiksal. Hans och Einar beskrev hur viktig gymnastiksalen är för bygden – då det är den enda samlingslokalen som finns.

Samhällsföreningen har ca 100 medlemmar – vilket är hälften av hushållen i samhället. Två gånger om året, eller vid behov,  ger man ut ett byablad som distribueras med handkraft i bygden. om sommaren driver man ett sommarcafe vid ca tio tillfällen vid frisksportarstugan på vägen mot Yxered.

Frisksportarstugan

Från mötet fick jag med mig ett uppdrag att titta på en aktivitet om köptrohet och försöka få fram en lösning för nyttjandet av gymnastiksalen framöver. Tillsammans planerar vi även en informationskväll om bredband den 30/5.
 – – –

Vill du att jag ska besöka er? Ring då på 0490-25 71 40 eller lägg ett mail till lotti.jilsmo@vastervik.se

3 thoughts on “Totebo sätter butiken i centrum

  1. Pingback: Nyhetsbrev « landsbygdsutvecklaren

  2. Pingback: Nyhetsbrev 6 « landsbygdsutvecklaren

  3. Pingback: Nyhesbrev nr 5 « landsbygdsutvecklaren

Kommentera

