593 xx Blankaholm – en efterlängtad nyhet

Igår kom brevet som jag, men framförallt Blankaholmsborna väntat på. Posten beviljade vår ansökan om att Blankaholm skulle få bli eget postnummer och postort. (läs tidigare inlägg)

Blankaholmsbornas arbete för att få eget postnummer/ort, och inte längre tillhöra Hjorted, startade för länge sen, men i olika omgångar var det olika orsaker som satte käppar i hjulet. Redan våren 2000 ansökte kommunen – men fick nej. Vid ett senare tillfälle har kommunen hört sig för hos posten, men då muntligen fått reda på att området är för litet.

Ärendet låg på mitt bord när jag började för nästan exakt ett år sedan. Blankaholm Solstadströms samhällsförening hade hört av sig för att få Västerviks kommun att åter söka. Trotts att de tidigare inte gått igenom så bestämde vi oss för att söka – man kan ju inte få mer än ett nej. Posten behandlar ansökningar endast en gång om året – och senast den 1 mars måste den vara inne.

Steg för steg till nytt postnummer

  • Föreningen skickade ett brev till kommunen med önskemålet att få ett eget postnummer.
  • Föreningen fick i uppdrag att höra efter i bygden och samla in namnunderskrifter för att visa på att det finns ett utbrett önskemål om nytt postnummer.
  • De pratade även med lantbrevbäraren för att få klart vart gränsen bör gå för det nya området. Utifrån de kartor som brevbäraren och bygden tagit fram så skapade vi en karta i kommunens program och fick på så sätt fram belägenhetsadresserna. Brevbäraren fick ta sig en titt på listan med adresser och föreslog några korrigeringar.
  • Den korrigerade listan och kartan skickades till Institutet för språk och folkminnen för att de skulle komma med ett utlåtande om Blankaholm kan kallas för Blankaholm, eller om namnet kunde anses som ett ”nytt påfund”. De svarade snabbt (och inte överraskande) att ändringen var ”välbefogad”.
  • Ansökan sammanställdes med försättsblad med argumentkarta, adresslista och brevet från Institutet för språk och folkminnen och skickades till Posten.
  • Beslut fattas av posten runt den 15 juni. Så den senaste veckan så är vi flera som varit spända på beskedet.

Och så igår – innan jag själv fått tag på brevet från posten – så fick jag ett meddelande från Sonja Hedman Folke i Blankaholm: ”Blev uppringd av VT som ville ha en kommentar på att vi blir egen postort i Blankaholm. Är det verkligen sant?”

Det är ingen tvekan om att ändringen (som genomförs 4 mars 2013) är efterlängtad. Nu går man vidare för att ansöka om att göra butiken till postombud. Men först ska man fira, både med champange och med tårta.

– – –

En sak som jag tar med mig från detta är att man ska inte lyssna på ”neggosar” .

Inför ansökan konstaktade  jag en person som jobbar nationellt med postnummerfrågor för att få tips. Några tips fick jag inte – utan jag blev istället upplyst om att ”det är ingen idé”, ”det kommer aldrig gå igenom ” och ”sånt där kostar miljoner det är inget man gör för något litet landsbygdsområde”.

Nu är ju jag funtad så att när någon talar om för mig att det inte går – så ger jag mig … på att visa motsatsen. Man får aldrig låta ”det går aldrig”-typerna vinna.

 

3 thoughts on “593 xx Blankaholm – en efterlängtad nyhet

Add yours

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

Upp ↑

