Nationellt samarbete ger förhoppningsvis avtryck lokalt

Klicka för att läsa hela nyhetsbrevet

För en månad sedan blev jag ombedd att skriva några rader kring hur ett nationellt samarbete är bra för mitt arbete som landsbygdsutvecklare på  Västerviks kommun.

Det var Landsbygdsnätverket (en del av Jordbruksverket som arbetar för bättre genomförande av Landsbygdsprogrammet) som i sitt nyhetsbrev skulle lyfta fram mig och mina kollegor.

 

Här kommer mina kloka(?) ord:

Nationella policys, riksomfattande satsningar och mångmiljonprojekt i all ära, men det är sällan som de verkligen gör skillnad i Blackstad. Eller i Totebo. Eller någon av de andra orterna, samhällena och krokarna som finns i Västervik kommun. Våra liv påverkas främst av det som finns nära. Det kan vara butikens öppettider, fritidsklubbens aktiviteter och möjligheten att ta sig tur och retur till jobb, skola och sysslor. Eller huruvida det finns en bygdegård som arrangerar zumba på tisdagarna.

Efter att ha jobbat regionalt (med Leader) och nationellt (på HSSL) så är jag nu nere på nivån där förändringarna händer, och märks. Som landsbygdsutvecklare i en kommun stor som Blekinge finns det alltid saker att nysta i och frågorna är många och olika. När vissa kommuninvånare har fem minuter till kommuncentra, har andra femtio. Vissa orter har levande brukstraditioner, medan andra i generationer varit besöksmål för turister. Varje samhälle har sina hjärtefrågor, möjligheter och hot att arbeta med och för en kommun så är det guld att ha personer som vill engagera sig för sin bygd. Mitt uppdrag är att informera och inspirera dessa, och även lyfta landsbygdsperspektivet i organisationen. Men för att jag ska vara en resurs för kommunen så behöver jag ständigt fylla på kunskaperna, och att lära av andra kommunbyråkrater är det bästa sättet.

För mina kollegor finns inte bara här i korridoren. I andra ändar av landet sitter nämligen någon annan och funderar också på serviceutveckling, minikollektivtrafiklösningar och hur man kan samordna för att minska kostnader och förbättra resultaten. Vi vet att vår inställning till uppdraget, regelverken och målgruppen är avgörande för hur väl vi lyckas, och i mötet med varandra får vi information och inspiration att föra vidare.

Under våren har Landsbygsnätverket ordnat tankesmedjor där jag fått höra om framtidssmedjor i Halland, turistservice i Mjölby och översiktsplanering i Kramfors. Utan att lämna kontoret fick jag inspiration och tips att ta med mig ut i bygderna. Det nationella nätverket skapar en plattform där vi kan lära av varandra. En nationell satsning som kanske även kommer påverka livet i Blackstad.

Lotti Jilsmo
Landsbygdsutvecklare i Västerviks kommun

 

Läs hela nyhetsbrevet här – 

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

Upp ↑

