Stort engagemang i Dalhem

För någon vecka sedan besökte jag Dalhems hembygdsförening, som denna kväll träffades på Risebo gård.

Hembygdsföreningen spänner över bygderna Fagerdal, Dalhem, Karlshult, Risebo, Tyllinge och Örnhult (med risk för att jag glömt någon) och det bor ca 200 personer i församlingen. Barnen går i skola i Överum och när man handlar åker man antingen till Överum, Gamleby eller Åtvidaberg.

”Vi ligger i mitten!” konstaterar en av styrelsemedlemmarna.

Styrelsen är samlad

Föreningen står, tillsamans med bygdens andra föreningar, bakom en massa aktiviteter i bygden. Torpvandringar, valborgsfirande, fotogrupper, mc-träffar, trivselkvällar och nationaldagsfirande. Under mc-träffarna, som är varje onsdag under hela somaren, kommer det bikers från ett stort område som Linköping, Västervik, Gamleby och Vimmerby. ”Vi marknadsför det inte för vi klarar inte riktigt av om det skulle bli mycket större”.

Ett annat stort evenemang är hemvänardagen som man arrangerat för tredje gången, och nu börjar hitta formerna för. Då engagerar sig alla föreningarna och runt 500 besökte evenemanget nu senast. Nästa år funderar mn på att utöka det till en vecka, där varje förening får ansvar för att ordna en liten aktivitet per dag. Det kan vara en konsert i kyrkan på tisdagen och grillkväll vid sjön Patt på onsdagen.

Frågorna som engagerar i bygden är bland annat det dåliga mobiltelefonnätet. Där vi satt så kunde inte jag, varken med Telia-luren eller Telenor-luren, ringa eller surfa, och så är det i stora delar av området. Stationen i Dalhem är fibrerad, och grannarna där kan få upp emot 24 Mbit/s på sitt bredband. Men stationen i Tyllinge saknar idag fiber, vilket gör att kapaciteten är väldigt varierad i området.

Kollektivtrafiken lämnar en del övrigt att önska ”ska man bo här så måste man ha bil, men det är svårt för de äldre som inte har körkort”.

Länge pratade de i styrelsen om tillgången till sjukvård. Förändringarna på läkarstationen i Överum engagerar och ororar. ”Ibland får man känslan av att de dragit ner så mycket på timmarna för att vi ska skriva oss i Gamleby, så de kan lägga ner verksamheten helt” . Jag får även berättat för mig om hur ambulanser åkt fel på vägen till en skadad person. ”de måste har inte längre koll på området”. ”det tar 50 minuter för ambulansen att komma hit från Västervik” Man är överens om att en ambulans i Gamleby skulle ha stor påverkan på tryggheten i bygden.

Föreningen berättar hur de arbetar för att få tillstånd en hjärtstartare. tanken är att alla föreningar bidrager med en del, och att man på så sätt kan göra investeringen. Jag lovar att undersöka om det går att få stöd för ett sånt inköp någonstans.

Vy från Risebo

Men föreningen har även andra saker som man jobbar med. Badplatsen ska fixas och adressregistret måste uppdateras och informationsskyltarna behöver förnyas.

Det är mycket aktivitet i Dalhem!

2 thoughts on “Stort engagemang i Dalhem

Add yours

  1. Bloggar om min släktforskning och har i sommar rest i mina förfäders spår. En av dessa utflykter förde mig till Ramshult och Fagerdal i Dalhem. En sökning på Fagerdal förde mig nu hit till din blogg. Här ett tidigare inlägg om min släkt i Dalhem:

    http://dickwahlin.wordpress.com/2014/02/16/slakterna-sjoholm-josefsson-och-lundgren-i-fagerdal-och-ramshult-dalhem-h-en-berattelse-som-avslutas-med-en-begravning-pa-samma-dag-som-sonen-foddes/

    Inom någon eller ett par timmar kommer ett inlägg om mitt besök där i somras.

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

Upp ↑

