Svårhittad källa fanns nära

Ny och gammal.

För drygt ett år sedan så upprördes jag över att det saknas publikt anpassat material om hur man kan stötta sin lanthandel. Det finns goda exempel från hela landet där samhället på olika sätt hjälpt sin butik. Ibland har ideella krafter plockat upp varor, inventerat eller höststädat. Ibland ägs fastigheten av samhället och hyrs ut till handlaren till en billig peng, och på andra ställen ger man hyresbidrag. Men ingen stans fanns dessa goda initiativ samlade så att man lätt kan inspireras av dem.

Jag hittade en och annan forskningsrapport om effekter av när lanthandeln stänger (ex ” Lanthandeln stänger. En studie av lanthandelns betydelse för flyttning in och ut och för människorna i byn” men inget att stoppa i händerna på bygdens folk med inspiration och tips. Detta trotts att frågan är högaktuell över hela landet.

Jag upptäckte dock att forskning på området hänvisade till en skrift från konsumentverket, ”Hur kan vi rädda lanthandeln” från 1992. Då skriften sedan länge är kasserad, och inte går att få tag på, så bad jag konsumentverket att kopiera ett referensex som jag sedan fick med posten. Men, då den inte kändes helt aktuell så insåg jag att det bästa var att uppdatera den själv.

Utifrån konsumentverkets skrift så har jag tagit lite texter som jag använt i en skrift som snart kommer användas i vår kommun. Uppdaterat lite siffror, gjort lite nya beräkningar och gjort den snygg och läsvänlig.

När jag visade denna för kommunens upphandlingschef Ulla Öhrn så berättade hon att hon varit med och författat den första skriften när hon jobbade på konsumentverket. .Vilket sammanträffande! Vilken enorm kunskap jag därmed har tillgång till bara en trappa upp. Och jag som frågat runt i hela Sverige.

Den lokalt anpassade, uppdaterade varianten är snart klar. Men jag hoppas dock att det om 20 år finns betydligt mer på det här området än de två skrifterna som nu ligger och trängs i min bokhylla.

2 thoughts on “Svårhittad källa fanns nära

Kommentera

