Bredbandsinitativ som svampar

Den 1 mars så fotade jag den stora kommunkartan som jag har på arbetsrummet. På kartan fäster jag postit-lappar för att visa på alla de initativ, frågor, satsningar som är aktuella på våra olika orter. Här finns även namnen på de som fungerar som inflyttarlotsar kopplat till ”lantligt läge

1 mars
1 mars
kartan med pluppar
15 mars

Jag har inte lyckats något vidare med färgkodningen – men alla blå lappar handlar om bredbandsinitativ.

Den 1 mars så kände jag till 8.

Idag, den 15 mars, sitter det 14 lappar på kartan.

– – –

Den senaste veckan är det som att jag endast pratat bredband, och mer kommer det bli. Det var bredbandsmöte i Ukna i onsdags, det är ett tredje bredbandsmöte i Skedshult i morgon. Ett stort i Odensvi på måndag och ett inplanerat i Hummelstad den 9 april.

Den skrift som först togs fram för Odensvi – finns idag i en version för Hummelstad och en för Skedshult. Och fler kommer.

Det diskuteras bredband i Vråka, Helgenäs, Totebo, Hjorted, och olika personer börjar nysta i frågan på skaftet, Överum, Getterum och Källvik.

– – –

För drygt ett år sedan så anordnade jag och Länsbydgerådet ett möte om bredband i Gamleby. Då var frågan nästan obefintlig i vår kommun – man trevade sig fram, visste inte riktigt hur det skulle gå till, varför det behövdes och vad som skulle krävas.

Sedan dess har det pyrt lite runtom, och nu under våren så har det blivit högaktuellt. Kanske är det den avtagande kylan som gör att det börja pirra i fingrarna på de som vill ut och gräva i jorden? Hursom,  bredbandsinitativen växer som svampar i kommunen!

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Upp ↑

