Framtida landsbygdsutvecklaren träffar landsbygdsutvecklaren

sofiaJag heter Sofia Riedmüller född och uppvuxen i Loftahammar som  nu studerar till Agronom med inriktning landsbygdsutveckling. Utbildningen är 4,5 år och min titel blir som sagt Agronom. Jag är nu inne på mitt fjärde år och har just nu praktik på Linköpings kommun hos deras landsbygdsstrateg men idag gästspelar jag i Västervik hos Lotti för att få se likheter och skillnader på hur man arbetar i kommunerna med landsbygdsfrågorna.
Att utbilda sig till Agronom gör man i Uppsala på Sveriges lantbruks universitet (SLU) och där har utbildningen gamla anor men just inriktningen på landsbygdsutveckling startade först 2008, jag började 2009.
Ett behov av agronomer med en bredare samhällssyn hade identifierats och det är tanken att vi på landsbygdsutvecklings-inriktningen ska bli dessa.

Då kan man ju undrar vad vi studerar som gör oss till personer som kan ”utveckla” landsbygden och hur ska vi göra det?
För att ta ut en examen som agronom har vi några kurser som alla måste läsa oavsett vilken inriktning man läser. Dels är det översiktskurser inom alla agronom-inriktningarna som är livsmedel, mark/växt, husdjur, ekonomi och landsbygdsutveckling. I dessa kurser får vi lära oss grunderna inom dessa grenar, vilket har varit väldigt värdefullt även för mig som har växt upp på en liten hobby-gård och med lantbrukare som grannar. Grundläggande kunskaper som man ska ha som agronom men som den djur/natur – och landsbygdsnörd jag är tycker att alla borde få lära sig.
Utöver det läser vi en kurs som kallas för Agrosystem där alla agronom-inriktningarna studerar tillsammans och den största delen går ut på att utföra ett projekt åt en riktig projektbeställare. Min grupp utförde tillexempel ett projekt åt Medborgarskolan i Uppsala som ville arbeta med utbildning kring hållbar utveckling och ville att vi skulle hjälpa dem att komma fram till hur detta skulle gå till. En annan grupp fick hjälpa lantbrukare med marknadsföring och en tredje undersökte hur länge ett ägg egentligen är ätbart.

Dessa kurser måste alla som vill bli Agronom läsa sen skiljer vi oss åt ganska mycket. Vi landsbygdsutvecklingsagronomer studerar agrarhistoria, organisations- och ledarskapskurser, internationell landsbygdsutveckling, naturresurshantering, ekologi, politik och en hel del annat. Vi har dessutom möjlighet att välja en del kurser efter vad vi själva är intresserade av. Många av mina kursare vill ut i världen för att jobba med landsbygdsutveckling. Själv vill jag  i första hand arbeta med frågor som berör den Svenska landsbygden därför har jag valt att läsa kurser i marknadsföring, ekonomistyrning, grundläggande juridik och miljörätt.
Jag tror att en styrka jag får med mig från min utbildning är att vi arbetat mycket med systemtänk och att se den stora bilden, det vi gör lokalt påverkar det globala och det som sker globalt har stor påverkan på det lokala.
Vi har även arbetat mycket i projektform och med rapportskrivande. Något som är viktigt idag då många frågor drivs i projektform och kraven på att redovisa vad man gjort och vilka resultat det gett är höga. Andra viktiga erfarenheter jag kommer ta med mig är dels hur viktigt kommunikation är och att kunna se saker och ting ur olika perspektiv.

Vart ska då vi landsbygdsutvecklingsagronomer jobba? Det är en fråga som jag ofta ställer till mig själv. Jag tror att vi kommer passa in på många olika positioner i arbetslivet. Dels kan vi som Lotti gör jobba för en kommun, vi kan passa in på länsstyrelser runt om i landet  där det jobbas med många olika frågor som handlar om landsbygdsutveckling likaså på jordbruksverket. Som jag nämnde tidigare vill flera av min kursare arbeta med landsbygdsutveckling i andra länder och kommer säkert arbete genom olika organisationer.
Jag tror att listan kan bli lång beroende på vilka intresseområden man har.

Min tid som är kvar består av praktik på Linköpings kommun april ut och sen har jag en månads praktik på Hushållningssällskapet. Jag hoppas praktikperioderna ska göra det lite klarare för mig hur jag skulle vilja börja mitt arbetsliv, men först ska jag skriva ett examensarbete och ta ut min examen med förhoppning om att vara klar i januari 2014.

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

Upp ↑

