Samåkningsmodeller för olika behov

Det finns många samåkningslösningar - vilken passar dig?

Det finns många samåkningslösningar – vilken passar dig?

Samåkning är en trend som växer över hela värden. Jag var i förra veckan med på Energikontor Sydosts seminarie om samåkning. Tyvärr fick jag inte med mig någon mer på resan ner, och misslyckades därmed med att samåka till seminariet, men förhoppningsvis är samåkning något som vi blir bättre framöver. Här kommer en kort redogörelse över olika system.

Mervärden vis samåkning

  • Mervärden, turer på kvällar och helger
  • Fler destinationer,
  • Längre ut i periferin.
  • Bäst i kombination med kollektivtrafik
  • Ökad attraktion för byn
  • Stärkta sociala nätverk
  • Förenklar vardagen – enklare ordna samåkning för ex barnen till fotbollen.

– – – – –

Mobil samåkning

Www.mobilsamakning.se
I Tolg, som ligger cirka 3mil utanför Växjö, har man utvecklat tjänsten mobilsamåkning.

Mobsamåkning är både ett system och en process. Det handlar om att bryta vanan att ta den egna bilen och få folk att vilja åka tillsamans. För att göra steget enklare så anpassar man systemet till det som de boende upfattar som ”trygghetszonen” dvs det området som man känner till och där man känner de som bor, exempelvis en socken, församling eller skolans upptagningsområde.

Systemet fungerar så här:

  • Bygden bestämmer sig för ett antal hållplatser och målpunkter. här kan man bli upplockad och avsläppt.
  • Man registrerar sig som användare, men måste godkännas av bygdens projektgrupp/ansvarig förening.
  • Resor läggs in via en hemsida, som anpassar sig till mobiltelefon (om det är det som används). Det behöver inte vara en smartphone.
  • Inlagda resor – OCH ordinarie kollektivtrafikturer – blir en tidtabell som andra användare kan se och boka sig till.
  • Chauffören får ett sms om att någon vill åka med, och bestämmer om den får det. genom en länk i sms:et så bekräftar chauffören (eller avbokar) din resa.
  • Den som ska resa får ett sms med tid, plats, chafförens kontaktinfo och bilens utseende.
  • En gång i kvartalet får man en faktura eller en utbetalning – om man både kör och åker med så kvittas på så sätt resorna mot varandra. (Skatteverket anser att man måste skriva in intäkterna för bilåkningen i deklarationen, eftersom att fakturorna och utbetalningen  går genom en tredje part. (företaget Mobilsamåkning) Sköter man det istället i  byn så behövs inte det deklareras.

Passar bäst

  • återkommande resor
  • kortare sträckor
  • pendling
  • alla åldrar (även barn)

Kostnad:

  • Systemet kostar, för en by av Tolgs storlek, 20 000kr + 5kr /resa för att täcka smskostnaden.
  • Resorna bestämmer man lokalt vad de ska kosta.

– – –

Skjutsgruppen – ideell samåkningsrörelse via de sociala nätverken

www.skjutsgruppen.se

Grundades 2007 som en effekt av facebok och twitter. Och har byggts upp utifrån en facebooksida och ett behov att kunna resa längre sträckor. ”Att via sociala nätverk hitta personer att dela fordorn med”. Skjutsgruppen beskriver sig mer som en miljörörelse än de andra systemen, (som samåker för att förbättra komminikationerna eller sänka kostnaderna, där milön blir mer av en bonus).

Målgruppen verkar vara unga personer, även om gruppen på ca 20 000 personer i Sverige består av alla åldrar. Ett problem är at hitta resorna, men för det håller de på att utveckla en webbsida.

Systemet fungerar så här:

  • Man registrera sin resa på facebooksidan – andra anmäler intresse att åka med genom att komentera.
  • pris, plats, och tid förhandlas fram i kommentarsraderna
  • Hemsidan som utvecklas kommer göra det hela sökbart och påminner mycket om de andra tjänsterna.
  • Det går att få en lokal anpassning av sidan för att ex samla Örebroare som samåker.

Passar bäst

  • enstaka resor
  • längre resor

Kostnad:

  • Görs upp från resa till resa

– – – – –

Flinc

https://flinc.org/

Flinc påminner om  skjutsgruppen, men där man söker fritt på en karta sin avresepunkt och mål. Systemet är mer ettablerat i andra europeiska länder, och det kan därför vara svårt att hitta resor i Sverige här.

Flinc känns som att det är mer anpssat för pendling, mycket eftersom att det främst riktar sig till personer genom företag och organisationer. Som ett exempel så skulle det kunna fungeraså här: Ett antal företag i Västerviks kommun inbjuder sina anställda att använda tjänsten, och genom den så hittar vi personer att samåka med till jobbet.

Systemet fungerar så här:

  • Man registrera sin resa på hemsidan – och där anmäler man även om man vill åka med.

Passar bäst

  • Återkommande resor
  • kortare resor

Kostnad:

  • Ingen betalning i systemet – den görs upp i bilen
  • Tjänsten gratis

– – – –

Omniflit

http://omniflit.com/sv/

Riktat främst till företag, så här beskriver de sin verksamhet:

” Få koll på Ditt företags resor, transportkostnader och koldioxidutsläpp med Omniflit. Applikationen för effektivt och miljövänligt resande är här.

Genom att koordinera och samordna samtliga resor och transporter underlättar Omniflit Ditt företags vardag. Utförlig och enkel data gör det lätt att hålla koll på vilka resor och transporter som sker i Ditt företag. Med utgångspunkt i statistik över Ditt företags resande rekommenderar Omniflit de effektivaste och snabbaste transportalternativen för såväl anställda som för varor och produkter. ”

Systemet fungerar så här:

  • Företaget lägger in avrese- och målpunkter i systemet (ex kontor, flygplatser m.m.) utifrån dessa kan man lägga in sin resa, och boka in sig på en annans resa. Resebolaget använder sig av systemet för att ex fylla hyrbilen från flyget till kontoret, istället för att hyra fler bilar.

Passar bäst

  • resor inom företag och organisationer.

Kostnad:

  • Oklar. Investeringskostnad samt drftskostnad för företaget.
Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s