Låt facebook förenkla föreningslivet

facebook_logo
facebook

Facebook är inte en fluga. 4,7 miljoner svenskar har idag ett konto på Facebook. Det är halva befolkningen.

Det som i början var ett forum där man letade upp gamla skolkamrater är idag en plattform för kommunikation, nätverkande och omvärdsbevakning.

Facebook är faktiskt ett av de bästa verktygen som jag har i mitt arbete. Genom facebook får jag koll på vad mina kollegor runt om i landet håller på med. Jag får senaste nytt från jordbruksverk, landsbygdsnätverket och andra organisationer som är viktiga för mig. Jag kan på ett enkelt sätt ställa frågor till de som kan vägleda mig. Jag kan kommunicera till de som är intresserade av mitt arbetsområde. Jag kan ha kontakt med bygder på ett snabbt och smidigt sätt.

Facebook som verktyg för föreningen

Fler och fler föreningar upptäcker fördelen med att använda facebook i sitt arbete.

  • Använd facebooks funktion ”grupp” för att diskutera saker i styrelsen/föreningen och fördela arbetet
  • Spara protokoll och andra dokument på ett sätt som gör de tillgängliga.
  • Istället för utskick kan man meddela medlemmarna om aktiviteter via facebook. Skapa evenemang och bjud in!
  • Komplettera lappen på anslagstavlan med information på facebooksidan.

”Men hur mycket behöver vi informera egentligen?”

Hur mycket som helst – nästan.
En förening som är bra på att informera om verksamheten får ofta mer engagerade medlemmar. Genom att man får ta del av vad som händer, så känner man sig delaktig – och steget till att fysiskt engagera sig blir mindre. Så berätta om vad som händer nästa vecka, vad som hände igår, tacka för engagemang på senaste träffen, bjud in till möte och ställ frågor.

Får du facebooksidan att fungera så kommer rundringningar snart vara historia. behöver du hjälp med något så skriver du bara det i gruppen – och så får du svar.

Kanske kan facebook förenkla och förbättra arebetet även i er samhällsförenng? Inspireras gärna av följande exempel.

Sälleryd Skrävle.  – sida

Figeholm – sida

Kärrholmen/Östra Kila – sida

Södra Finnö – grupp

och vår egen

mellanskärgårdens Intresseföreing – sida

Hör av er om ni har frågor, så kan jag hjälpa er komma igång.

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Upp ↑

