Hur man bygger ett gym – the Grytgöl style!

0773916598Igår när jag var och hälsade på Edsbruks byalag och idrottsförening så fick jag frågan om jag kände till hur man kunde få pengar för att bygga ett gym. Efter att ha gnuggat runt i huvudet ett tag så kom jag på något som jag hört.

Förra året var jag med på en föreläsning av Grytgöls IK. de berättade att deras medlemmar (och byinvånare) efterfrågat ett gym. Kostnaden att bygga en verkade aningen för hög för föreningen, så man satte ut en annons i nyhetsbrevet som gick ut till alla medlemmar. Där bad man medlemmarn att lämna in sina träningsredskap som man inte längre använde. Anstormningen blev total, och man kunde, enligt berättelsen, ha byggt flera gym av allt som man fick in.

Det visade sig att det fanns gott av ”dåliga samveten” i från av träningscyklar, hantlar, trappmaskiner, roddmaskiner ute i husen och de flesta blev bara glada över att slippa se dem hemma.

Mer om hur man arbetar i Grytgöl, och hur föreningen hittat på det ena kreativa uppsåt efter det andra, kommer du kunna höra om på landsbygdsdagen den 24 november. Hoppas att vi ses där!

Kommentera

