Att handla lokalt – det lilla gör skillnad

Julhandeln ökar varje år – och de senaste åren är det internethandeln som varit den stora vinnaren. Vi är även många som gör en särskild shoppingresa till Norrköping eller Linköping när det närmar sig jul. Båda dessa aktiviteter innebär att mindre pengar hamnar i butikerna i vårt närområde…

– – – – –

Annons från VT som gjorts av tidningen i sammarbete med handlarna i kommunen.

Annons från VT som gjorts av tidningen i sammarbete med handlarna i kommunen.


Till och från möter jag företagare i kommunen som beskriver hur endast en liten ökning av deras försäljning skulle göra att de skulle gå från röda till svarta siffror. För en lanthandlare kan det handla om så små summor som 100kr/person i månaden. (ungefär en limpa, två liter mjölk, en yoghurt och ett paket kaffe). Lägger man dessa köp i lanthandeln istället för i storköpet så kan det vara det som gör att butiken klarar sig hela året.

Många av våra företag har en större försäljning på sommaren, och kan delvis leva på dessa under vintern. Men den gångna sommaren verkar ha varit dålig, och nu när julen närmar sig så är det kännbart på flera håll. Många hoppas att julhandeln ska rädda dem från dåliga resultat – men konkurrensen från näthandeln är inte lätt att hantera. Kanske är det därför som VästerviksTidningen just nu sätter in helsidesannonser där vi uppmanas att handla lokalt. Vår lokala tidning har nämligen insett att de är väldigt beroende av lokala företag som vill annonsera i deras tidning.

– – – –

Själv är jag uppenbart orolig för hur vårt förändrade köpbeteende påverkar vårt närsamhälle. Vi vill alla ha en levande stadskärna, med bokhandel, klädbutiker och elkedjor. Vi vill ha möjlighet att handla våra matvaror nära och få den service som vi behöver i form av bilmeck, drivmedel och kiosk. Men sällan tänker vi på att vi som konsumenter själva kan vara med och påverka. Det är inte ovanligt att jag hör hur personer varit inne och kikat på en bok i bokhandeln, för att sedan gå hem och beställa den en tjuga billigare på nätet. Eller att man provar ut en jacka på InterSport – för att sedan spara in en femtilapp när den istället kommer med posten.

En butik kan inte leva på att vara provrum eller skådeplats. Lika lite kan en lanthandlare leva på att sälja den där mjölklitern som du glömde att köpa i storköpet. Kanske är det därför dags att vi som är kunder, inte bara ser på vilken produkt vi från för kronorna – utan även vilken service och närmiljö.

”Söndagsteken du köpte på ICA i Gamleby blev nya blommor i kommunens blomlådor” – Och bidrar till att du även i morgon kan handla din stek i Bynn.

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s