Varför bloggar lansbygdsutvecklaren? …och 10 i topp mest besökta inlägg under 2013

top-10

Ibland när jag berättar om bloggen så får den andra personen något konstigt i blicken och en tveksam min. Kanske tänker denne då på bloggar där bloggaren berättar om senaste inköpet eller utekvällen… Som anställd med möjlighet att själv styra sin arbetstid måste man ständigt fundera på hur man förvaltar tiden. Är bloggen en bra användning av min tid? Ska jag inte göra något ”riktigt” istället? 

När jag tittar på statistiken får jag tydliga besked om att detta är en rätt prioritering. Landsbygdsdagen besöktes av knappt 40 personer. En vanlig bloggpost läses av mellan 50 och 150 personer. 

Jag möter ofta personer som berättar att de läst bloggen. Jag tar därför inte så hårt på att jag inte får så många kommentarer på själva bloggen. (Jag läser själv ett antal bloggar, men kommenterar aldrig.) Jag märker att jag genom bloggen kan få ut information och inspiration och berätta om det fantastiska arbete som sker runtom i kommunen – och att jag på detta sätt kan göra så att våra bygder kan inspiration för andra. 

Men självklart – oftast när jag berättar om bloggen så möts jag av positiv respons och nyfikenhet. Några av kollegorna uttrycker gillande och jag får höra ”vi borde vara fler som bloggar om vad vi gör”. Att informera om vad vi gör är ibland nästan lika viktigt som det som vi faktiskt gör.

Under 2014 ska vi titta närmare på om vi kan integrera bloggen i kommunens hemsida http://www.vastervik.se.

– – – –

10-topp

Bloggen går nu in på sitt tredje år. Under 2012 har den haft 9000 visningar. Här kommer listan över mest klickade. 

1 4G är inte alltid 4G – speciellt inte på landet 845
2 En ny bild av Telia 187
3 Bredbandskartan Västervik 178
4 Framtida landsbygdsutvecklaren träffar landsbygdsutvecklaren 161
5 De tre nivåerna i fibervärden 158
6 Vår butik – Totebo! En skrift om poängen med köptrohet 145
7 Snart inte bara strömming i Verkebäck 136
8 Forskning om skolans roll – och konsekvensanalys ur ett samhällsperspektiv 126
9 Attraktionskraftsdagen – vad sa ni, sa ni? 118
10 Bredbands via parabol – ett alternativ i Högsby (och även här?) 114
Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Upp ↑

