Byabladet – information och marknadsföring

Uknas Sockenblad

Uknas Sockenblad

När jag besöker svärfar i Säffle brukar jag passa på att läsa Kila bygdeblad. Tidningen kommer ut fyra gånger om året och är runt 12-16 sidor i svart/vitt. Kanske inte världens snyggaste tidning, men väldigt relevant och intressant för oss som till och från befinner oss i denna del av världen. 

För den som passerar så kan Kila uppfattas som vilken annan bygd som helst. Utan centrum, butik eller skola. Men för oss som läser bygdebladet så vet vi att det finns gott om aktiviteter och att det pyr av företagsamhet. Byalaget anordnar trivselaktiviteter, midsommarfester, bränbollsturneringar, har en bastu på hjul som man hyr ut. Ordnar med  ljusstöpning på vintern och konserter på sommaren. Hit flyttar företagare och familjer. Här byggs det bredband och ordnas kurser.

Jag hade inte vetat om något av detta om det inte var för att föreningen även prioriterar att informera om sina aktiviteter. Både via byabladet och via facebooksidan.

Bygdebladet ger mig inte bara tips om aktiviteter som jag kan delta på. Det får gör även att platsen blir attraktiv. Här händer det saker, och kilaborna samarbetar för att förbättra platsen. Det tilltalar inte bara mig. Enligt Tillväxtanalys rapport ”orter med befolkningsökning” är ”utpräglad ”byanda” en av framgångsfaktorerna för bygder som växer. En kollega från Norr tipsade om Råne älvdals byablad. Råne älvdal, och bygdens ekonomiska förening RåEk är vida kända för sitt aktiva utvecklingsarbete. Och när jag läser byabladet så blir jag imponerad och inspirerad.

Fast. Skiljer sig deras arbete så mycket ifrån det som vi redan gör här nere i söder? Kanske är det bara så att de är bättre på att berätta om vad de gör?

– – — –

Följande bygder i Västervik har byablad (…vad jag känner till)

 

– – – –

Har ni ett byablad där ni tycker att Västerviks kommun bör annonsera? Hör av er!

 

Kommentera

