Överumplad av historien om ”den vita staden i Tjust”

Det är mycket som jag inte vet om bygdernas historia. Igår blev jag bokstavligen Överumplad. Denna gång av berättelsen om den vita staden – Överum. Jag har tidigare lagt märke till att bruksmiljön, men kyrka och brukskontor, går helt i vitt – men färgen sätter även en prägel på resten av samhället. Hur kommer det sig att jag inte sett detta tidigare? samhället är verkligen nedlusat med vita hus. Men det är först när jag hör historien som jag ser detaljen och då uppmärksammar detta unika.

Enligt John Håkansson, fotograf bördig från bygden, så upplät, på 30-talet, ”bruksdisponenten som också var komminfullmäktiges ordförande ett stort landområde för byggande av egnahemshus. Han ville bygga den vita bruksstaden. Därför skulle alla nya hus vara vita.”

Han har samlat över etthundra fotografier av dessa egnahemshus i ett album. Här Kan du se hans bilder från Överum.

Vita husen from John Håkansson on Vimeo.

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Upp ↑

