Ett levande torg?

IMG_7605Under förbättringspromenaden i Överum så framkom synpunkter på att det var tråkigt att bilar parkerades på Piazzan, medan chauffören var inne på konsum eller Pizzerian.

Vi resonerade då hur man kunde hindra trafiken på torget, och minska ”rondellkörningen vid fontänen” – men samtidigt göra det lätt för de varutransporter som behöver passera. Det är även viktigt att man inte bara ställer dit några tråkiga betongsuggor, utan att det även blir lite fint.

Men så, för några veckor sedan åt jag lunch på Pizzerian 12:an vid Piazzan (en av kommunens godaste Pizzor enligt mig, och väldigt prisvärd). Jag satt då och spanade ut över torget och såg att det kom tre bilar och parkerade vid rondellen. Jag tog en bild för att ha med mig hem till kollegorna inför kommande diskussioner om en lösning på ”problemet”. Och så tittade jag en extra gång.

Jag lade då märke till att det torg som varit tomt och öde när vi gick in på pizzerian nu hade liv. Gående och cyklister kom fram till de parkerade bilarna och stannade till för en pratstund. Torget blev en plats där man umgicks, inte bara passerade. Ytan fyllde och med detta en social nytta.

Jag började då att fundera på om det verkligen är rätt att stänga av torget för bilarna. Var kommer då de ta vägen? Var kommer man att träffas då? Jag kan hålla med om att det ser lite tråkigt ut när det står fyra bilar i en ring runt fontänen. Men är ett tomt torg att föredra?

På sommaren när blommorna står framme ska det enligt upplysningar vara färre bilar som parkerar här – vilket är bra då det säkert samtidigt är fler gående. Så kanske reglerar det sig självt.

Hursom. Jag är kluven.

2014-03-20 12.47.13

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

Upp ↑

