Bilder från landsbygdsriksdagen i Sandviken

Här kommer en enkel sammanställning av delar av det som hände under landsbygdsriksdagen i Sandviken.

I torsdags åkte 23 personer  från Kalmar län till Sandviken, och i söndags gick bussen hem igen. Länsbygderådet hade på ett superbt sätt ordnat med egen buss, och det som kunde varit ”dötid” fylldes med presentationer och utfrågningar. allt under ledning av Oskarshamns Komunbygderådsordförande Tommy Skoog.

När jag på hemresan frågade ordförande i vårt Landsbygdsråd vad han tar med sig, så svarade han ”Servicepunkter” och, ”Omställningen – den har betydelse för allt” samt ”integration – där finns en chans att få fler att flytta till landsbygden”.

Själv fick jag med mig:

  • ett dåligt samvete. Jag har försakat mitt tidigare hjärtebarn – unga på landsbygden. Under min tid här kommunen har så många andra frågor kommit ”ivägen” och jag inser att här måste jag och kommunen bli bättre. Vi får se om jag lyckas ta tag i frågan under året.
  • en massa möjliga studiebesök. Jag vill till Kramfors och lära mig mer om hur de arbetat med att få in många olika gruppers synpunkter i översiktlig planering och landsbygdsstrategi. Jag vill till Jädraås för att höra mer om hur de engagerat sig kring vindkraftetableringen och vilka vinster som kommer av att ha nordens största vindpark i bygden. Jag vill till Luelå för att föra med från Jan Unga om hur fem kommuner lägger gränserna åt sidan för att skapa utveckling i området. Eller Gammelskeda – för deras ide om hur man skapar möten mellan nya och gamla.
  • ett dubbelt så tung väska. Full med inspiration. och 60 exemplar av tidningen Land ”Västerviks-extra!”
  • en övertygels att vi måste prata i nya kanaler. Sveriges största möte för landsbygdsfrågor passerar nästan obemärkt i media. hade det inte varit för partiledardebatten så hade ingen brytt sig. Varför? En orsak kan vara att landsbygden syns inte i sociala medier. Vi är få som bloggar om landsbygdsutveckling. Det är få som twittrar om landsbygd. Men i dessa två kanaler kan vi möta varandra och få inspiration. Samt vara med och forma innehållet i debatten i övrigt.
  • en bekräftelse på att jag haft rätt. Flera som jag pratat med som har ”aktiva bygder” har även ett aktivt informationsarbete. Nyhetsbrev via papper eller mail, hemsida, eller facebooksida. Det verkar vara så att genom att alla får ta del av vad som händer så blir det fler som engagerar sig.

Det är nästan lite tur att det är två år till nästa möte – så man hinner få något utfört emellan. Då ses vi på Gotland, och förhoppningsvis är vi även då ett gäng från Västervik och Kalmar län.

 

Klicka på bilderna för att läsa hela texterna

 

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Upp ↑

