Sommar-summering av landsbygdsutvecklaren

Äntligen sommar! lotti blommor

Samtidigt som det känns skönt att få ägna hela dagarna åt mys och lek med familjen så måste jag erkänna – med sånt här roligt och inspirerande jobb så känns inte behovet av semester lika stort. Att arbeta med den bredd som jobbet innefattar är både inspirerande och utmanande. Aldrig tråkigt. Och att detta sedan kryddas med möten med massa spännande, driftiga, engagerade och glada människor gör nog mitt jobb till det roligaste i hela kommunen. 🙂

I sommar ska jag fortsätta utforska kommunens fantastiska badplatser och vackra vyer. Förra sommaren förälskade jag mig i Hummelstad och Edsbruk, och denna sommar så hoppas jag på många dagar av bra badväder – för det finns många stränder att besöka. (kolla in vår badplatskarta på kommunwebben)
Det är lätt att glömma vad som kommunen faktiskt gör , så här kommer en summering vad jag gjort sedan förra sommaren:

  • …tagit fram förslag på införandet av servicepunkter i kommunen. Från och med 2015 så kommer vi köra igång i samarbete med våra härliga lanthandlare!
  • …arbetat med förändringen av det utökade strandskyddet i kommunen.
  • …genomfört förbättringspromenader i Överum och Gamleby.
  • …fått varit med på en fantastisk resa i engagemang och driv i Överum.
  • …genomfört landsbygdsdag med underbara Grytgöls IK och landsbygdsrådet.
  • …engagerat mig i kommunens hållbarhetsarbete (social hållbarhet är viktig del av helheten).
  • …arbetat med att på ett bättre sätt presentera bygderna på vastervik.se
  • …varit i Edsbruk, Ukna, Loftahammar, Överum, Odensvi, Hummerlstad, Ankarsrum, Totebo, Blankaholm, Törnsfall, Lofta och på många fler platser…

Nu tar jag lite ledigt och är åter på kontoret den 4 augusti.

Då är det dags att ta tag i höstens sysslor, bland annat planerar jag för:

  • Mer bredbandsarbete! Nystart blir då de nationella pengarna kommer och vi på kommunen har klargjort hur vi ska jobba vidare med frågan.
  • Förbättringspromenader i Hjorted och Loftahammar! Datum kommer snart.
  • Genomföra den tredje Landsbygdsdagen.
  • Skärgårdsplaneringsarbete inom Skärgårdsrådet samt arbete med att förbättra kollektivtrafiken i skärgården.
  • Framtagande av landsbygdsprogram för Västerviks kommun (superviktigt arbete, det sätter ramarna för vad jag ska göra framöver)
  • Sammanställa mobiltäckningsundersökningen. Och visa den för operatörerna.
  • Bita tag i lite frågor om blommor, sopor och kajer.
  • Lyfta frågan om unga-stolthet-landsbygd-identitet-delaktighet.
  • Planering inför nästa programperiod. Mer kunskap behövs!
  • …och mycket annat som ni kommer på. (fyll på min lista!)

Trevlig sommar.

I höst fortsätter vi arbetet med att skapa Sveriges stoltaste och bästa landsbygd!

 

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Upp ↑

