En vanlig vecka..

Att arbeta som landsbygdsutvecklare innebär att man är inne och petar i en mängd olika frågor (dock inte Spötorget). 🙂  Jag har denna vecka roat mig med att notera vad jag pysslat med. När jag tittar igenom den så förstår jag att jag ibland kan känna mig en smula splittrad – och varför jobbet aldrig känns långtråkigt.

Här kommer ett urval av det som passerat denna vecka:

  • Föredragit för KS vårt yttrande på regionens digital agenda
  • Planerat inför landsbygdsdagen den 15/11 med matbokning och marknadsföring
  • Planera och genomfört utvecklingsdialogen i Loftahammar.
  • Avslutat omröstningen om Plogens placering i Överum (gjort två tidningsintervjuer i ämnet) och lagt slutgiltig beställning till entreprenören.
  • Planerat och bokat uppföljningsmöte i Överum ”ett år efter promenaden”
  • Hållt i möte om genomförde av ”ungdomsdialog” och teater inom ramen för landsbygdsprogram m.m.
  • Formgett bredbandsbroshyr till Blackstad-Hallingeberg
  • Skrivit på slutredovisning av projekt.
  • Diskuterat landsbygdsservice (och stöd till) samt kontanthantering med Kalmar läns kommuner, region och länsstyrelse.
  • Planerat uppstartsmöte för servicepunkterna och
  • Svarat på frågor angående bredbandsutbyggnad på landsbygden.
  • Diskuterat lösning för blommor på mindre orter till sommaren 2015 (det gäller att starta i tid.)
  • Träffat VT för att berätta om medborgardialog. (det gick ju sådär…)
  • Diskuterat avfallststrategi och lösningar för turismområden samt skärgård.
  • Tagit fram förslag på nationell nätverksträff för landsbygdsutvecklare och presenterat detta för styrgruppen.
  • Skrivit yttrande om vindkraftsettablering utanför Totebo
  • Varit i Hjorted och pratat med boende om lämplig plats för nya tomter.
  • Slutfört del ett i prövningen ev konkurrensutsättning av mathållning på Loftahammars skola och förskola.
  • …och fått klart att papperskorgen i Edsbruk äntligen är på plats!

Sammanfattningsvis så kan jag se att det handlar om en mängd teman – men att mycket handlar om service och bredband. Det handlar både om handfast ”här och nu” och långsiktig planering. Både om internt arbete – och om insatser riktade direkt mot medborgare. Kontakter både på lokal och nationell nivå.

Nästa vecka ska jag skriva klart anteckningarna från utvecklingsdialogerna i Hjorted och Loftahammar och beta av en del av de mail och telefonsamtal som jag missat denna vecka. Kommer nog inte vara sysslolös då heller…

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

Upp ↑

