Hur får du reda på vad som är på gång?

Det kom ett brev:

”Hej Lotti,

Läste i tidningen att det varit ännu ett möte i Överum. Vet inte om jag är den enda som missat detta.  Jag lyckas alltid upptäcka dessa snarare dagen efter de varit än dagen innan. Var skulle du säga är bästa stället att hitta information?”

Det där med att nå ut med information är en knepig sak. Jag försöker att sprida informationen så brett som det bara går (och jag har nog ett av de större annonskontona på kommunen). Tyvärr får jag ibland höra att personer som hade velat delta på träffar, missar det. Därför ser jag en poäng med att berätta om vilka kanaler jag främst använder för att nå ut med vad som händer.

facebook_logoNär jag håller möten (typ utvecklingsdialoger) så sätter jag alltid en annons i båda lokaltidningarna (Västerviks tidningen och Västerviks posten). Annonsen publiceras alltid två gånger, oftast på lördag och sedan på aktivitetsdagen. (I detta fall lördag + tisdag). Är aktiviteten på en lördag så försöker jag annonsera i lördagstidningen veckan innan.

Sen lägger jag ut evenemangen på vastervik.se. I högerspalten finns kommande evenemang. Där trängs den dock med ”allt annat” som händer i kommunen och får en rätt undanskymd plats.

För att nå flera så skriver jag om det på min facebooksida. Landsbygd Västervik. Där lägger jag upp det som ”evenemang”. När det gäller träffar i Överum lägger jag även information i facebookgrupen Överum NU!

I bloggen förvarnar jag om större saker (som landsbygdsdagen) men där kommer oftast mest referat om möten som varit.

Slutligen brukar jag försöka få upp lappar på anslagstavlorna. Här är jag ofta beroende av att någon anan kan ta på sig uppgiften, då det tar lite för mycket tid för mig att åka tur och retur till exempelvis Loftahammar för att sätta upp tre lappar.

Så om jag ska välja ut bästa sättet att få reda på vad som är på gång…

  • Följ Landsbygd Västervik på facebook
  • Gå med i den lokala facebookgruppen (om den finns)
  • Läs lördagsannonserna
Kommentera

