Nu är det fullt ös i, och vid, Verkebäcksviken

I onsdags lade jag märke till något underligt. Min tre år gamla bloggpost om Verkebäck hade oväntat glidit upp som ”mest läst” i statistiken. Underligt… 

Efter en snabb kik på byalagets hemsida så fick jag mina aningar bekräftade. Strömmingen hade kommit till viken.

Då jag inte är någon storfiskare, och är uppvuxen vid en insjö, så har jag aldrig upplevt strömmingsfiske. Jag har dock hört Frank och Lasses berättelser om hur fiskare kommer från ett stort område för att dra strömming i Verkebäck, och hur byalaget säljer kaffe och korv under denna högtid.

Då jag är av en nyfiken natur så ville jag se med egna ögon hur det fungerar. Väl på plats så ser jag byalagets fina husvagn, fullt med bilar på parkeringen, och en lång radda med fiskare på kajen.

En av fiskarna var en trevlig herre från Blackstad som visade tydlig vana på området. Under de minuter som vi samtalade så fylldes hans hink stadigt på med fiskar. ”Dom små är godast, de där är nästan för stora”, sa han och pekade på de översta i hinken.

Gänget bredvid hade åkt från Nässjö. ”Det är inte alls långt”.  Här var kanske inte fisket i helt fokus, men vad gör det, strömmingarna bet ju på allt som kastades i, så de var nig inte oroliga för att komma hem tomhänta.

Stämningen var god, och mellan kasten utbytte man favoritrecepten. ”Ordentligt rökt”, sa herrn från Blackstad. ”Har du provat sotare?” sa en av besökarna från Nässjö. Jag fick en snabbkurs i rensning, och även prova på att hala in en reva. Självklart med strömming på varje krok.

För mig var det dags att åka hemåt. Det sista de sa innan jag gick var ”Du kommer komma tillbaka, och då kommer du ha spö med dig”

De har så rätt.

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

Upp ↑

