Hurra för vår Piazza! (och alla ni som gjort det möjligt)

Det startade en solig septemberdag och blev klart just när sommaren startade knappt två år senare. Promenaden som vi genomförde i Överum var den första i kommunen. Sättet att möta medborgarna var nytt för oss – men det visade sig snabbt att det var lärorikt för alla parter, och gav oss som arbetar för kommunen, bättre underlag inför beslut. 

I fredags var det flera som riktade ett tack till mig, men jag är så långt ifrån ensam i arbetet. För att kunna genomföra en sån här stor grej, (jo, för ombyggnationen av rabatt och trapp är verkligen en stor grej) så behövs det många händer och hjärnor. Här kommer några av de som varit med på resan (med stor risk för att jag glömmer någon, vilket gör detta rätt läskigt)

  • Min kollega Christer som kan sånt här med konstruktioner, och som ritat på allt från cykelramper till släntsluttningar, beställt ledbelysning och dividerat om bredder och hållfasthet.
  • Min kollega Kristina som ordnat med omskyltningar och resonerat om trafikplanering
  • Mina kollegor Stefan och Torbjörn som mätt ut höjder och koordinater för olika punkter så att vi kunde beräkna konstruktionen.
  • Min kollega Jennifer som såg till att cykelställen kom på plats.
  • Min kollega Ulla-Britta som tittat på skisser och ritningar
  • Min kollega Nele som hjälpte till på plats med ballonger och fika.
  • Min kollega Ann-Sofie som undersökt vem som har rättigheterna för plog-statyn.
  • Härliga Karin på Smålandskap som formgett hela området, men ny placering för plogen, den smarta stödmuren och lämpliga växter för området. Hon har ritat, ritat om, och ritat om igen – men så bra det blev.
  • Anders och Kent och alla de andra på Västerviks Miljö och Energi som lyssnat, beräknat, filat och donat med en mängd förbättringar. Ställt ut blommor och sopat.
  • Kollegan Lars-Göran som såg till att tunneln målades
  • Kollegorna som handlade och beviljade bygglovet för muren (jo, ett sånt behövdes oxå).
  • Kanonaden-Per som tidigt var inne i arbetet och kom med förslag på lösningar på upplägg av arbetet.
  • Noggranna Ante på Kanonaden är den som (tillsammans med andra) gjort det faktiska jobbet. Jag är övertygad om att utan hans engagemang för platsen så hade det inte blivit så bra som det blev. Dividerat och planerat – och på slutet vattnat, vattnat, vattnat…
  • Alla som varit med på möten med Överum NU!, bland annat:
    • Malin som kom men förslaget att ”när det är klart så ska vi fira!
    • Jenny som hjälpte till med planeringen av firandet (men som själv inte kunde vara med.)
    • Johnny som kläckte sloganen ”Överum’pla”
    • Helena som kommit med förslag på förbättringar
    • Anneli som kom på att vi skulle ha en omröstning om plogens placering och som fixat massa inför firandet.
    • Christer och Björn på vandrarhemmet som hjälpt till med att sätta upp lappar, husera möten och starta fontänen
    • Per-Arvid som påminner mig om vad som kanske annars skulle glömmas
  • Kollegorna på fritidsgården, men Gun-britt i spetsen, som fixade med ljud och underhållning.
  • My på hotellet som kokade kaffe och bakade sockerkaka hela natten inför firandet. 😉
  • Killarna från Antvarden som fixade innebandyskjutningen
  • Utställarna som ställde upp, och ut, med kort varsel
  • killen med rallybilen (förlåt, vet inte vad du heter..) som slet upp både ett tält ur bakfickan, och såg till att ballongerna blåstes upp på nolltid.
  • Min chef Bruno som säger ”ja” och ”ok”, men även ”fundera på…” och ”fråga den” när jag hittar på något
  • ..och slutligen, politikerna som skapar möjligheter att jobba så här, delvis genom att prioritera landsbygdsutvecklingen, och avsätta pengar till förbättringar efter promenaderna.

Det krävs en hel del personer för att få ihop något sånt här. Men när alla jobbar tillsammans så är det precis så här bra som det kan bli.

(ps. jag ber om ursäkt om det är någon som jag glömt….)

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Upp ↑

