Ett varumärke till varje ort visar på att vi hör ihop


För något år sedan lanserade Destination Småland ett varumärke för Småland. Som de säger i sin intruduktionsfilm så är det inte lätt att hitta en symbol, då småland är så många saker, och ”småland” betyder olika för olika peronser.

Via deras hemsida kan man skapa egna varumärken, och jag roade mig en stund med att göra just detta. Här kommer mina tankar på hur det småländska varumärket skulle kunna se ut för våra orter. det blir tydligt vad mycket som finns i vår kommun, och hur diversifierad den är. Här finns verkligen allt.

Hur kan vi använda det här?

En tanke som jag får är att vi skulle kunna jobba med symboler, liknande de frimärkena som visas här – för att visa på att vi är en kommun, men många olika delar. Genom skyltar och informationsmaterial så skulle vi kunna lyfta fram och berätta om det unika på varje plats. Varför inte läsa in berättelser och skrönor från bygden på den lokala dialekten? Tänk att du står vid Vinäs och kan spela upp en ljudfil i din telefon om slottets historia, inläst av en Edsbruksbo. Senare passerar du en liknande skylt i Hallingebergsskogarna och stannar och lyssnar till en berättelse om varggropen. Eller att det vid Idö finns en liknande skylt med länk till ljudfilen om ”den stora stormen”.

Genom berättelser, skyltar och symboler levandegör vi landsbygden. Det blir inte längre ett anonymt landskap som man åker igenom.

Här kommer mina spontana tankar, från norr till söder….

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Blogga med WordPress.com.

Upp ↑

%d bloggare gillar detta: