Vi fick hämta ett pris, och instiftar ett eget

Prisutdelning på Hela Sverige ska levas höstmöte i Stockholm. Storstan ligger ju lite avsides, men den här gången så kändes resan bara rolig.

Prisutdelare var ingen mindre än Riksdagens tidigare talman och fd. Industriminister – Thage G Petersson. Han beskrev bland annat så här varför Västervik fick priset.

”Västerviks kommun står för en mycket genomtänkt landsbygdspolitik. Och jag har studerat de flesta kommunernas landsbygdspolitik, så jag tror att jag kan göra anspråk på att jag vet vad det innebär.

Kommunen satsar på sånt som är nödvändigt för landsbygdens folk och som får ta många orterna runt om i kommunen att överleva och utvecklas. De så kallade servicepunkterna i kommunen är 8 till antalet.

När jag var industriminister brukade jag kalla Västervik för det är många små orternas kommun. Överum, Edsbruk, Gunnebo, Totebo Blankaholm och flera till. Och jag har besökt alla dessa små orter så jag vet att de finns. Alla orter ska ha en samlingslokal, och kommunen står för grundkostnaderna. Kommunens målsättning är att alla föreningar ska ha tillgång till varma rena och tillgängliga mötesplatser. Det har man klarat med råge i Västervik.

Varje höst genomför kommunen förbättringspromenader på olika orter. Ett slags uppsökande husesyn som för annonseras, och de boende på orten inbjuds att komma med förslag, synpunkter och klagomål om livet på orten. Och kommunen har i budgeten avsatt 1.000.000 kr för förbättringsåtgärder.

Västerviks kommun håller på att ta fram ett landsbygdsprogram med bland annat en landsbygdssäkring. Jag tror att det kan bli en förebild för andra kommuner.

För ett tag sedan så träffade jag en person på tåget som är från Västervik. Jag frågade denna vad det var som var speciellt med Västerviks kommuns landsbygdsarbete. Svaret jag fick var två ord: ”De lyssnar”.

I samband med prisutdelningen fick vi möjlighet att berätta om vårt arbete, Tomas ur politikens perspektiv, och jag utifrån vilka aktiviteter som vi genomfört och vad vi ser framöver. Det var flera personer som kom fram till oss båda efter och berömde oss för vårt arbete, och även några önskade att de hade lika bra arbete i sin kommun. 🙂

 

Prispengarna..

Priset innehåll en check på 10 000kr. Vad i hela friden ska vi göra med dem?

Svaret kom snabbt och var självklart – vi instiftar ett årligt stipendium till den eller de som bidragit till utveckling och aktivitet i sin bygd. (för utan det lokala engagemanget så hade vi inte blivit årets landsbygdskommun) Första året tar vi hela prissumman, och framöver så står kommunen för kronorna. Första utdelning sker 2016.

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Upp ↑

