Vad händer vid Gamleby station?

IMG_6992
Vid stationen finns denna sittgrupp.
I mitt brevfack landade igår ett brev från en person som har flera förbättringsförslag för stationsområdet i Gamleby. Då det säkert är flera som tycker att stationsområdet ser trist och skruttigt ut, så tar jag chansen att förklara ”varför vi inte gör något” även här på bloggen.

Jo, vi håller med.

Stationsområdet i Gamleby ser inte så skoj ut. Detta var en av de sakerna som kom upp när vi 2013 hade förbättringspromenad på platsen. Något behöver göras.

Orsaken till att vi inte redan satt skopan i backen är främst att vi inte vet om detta är den långsiktigt bästa placeringen för Gamleby station. Detta är en av de saker som vi arbetar med när vi håller på att ta fram FÖP-Gamleby. (Fördjupning av översiktsplanen). Det dokumentet går igenom alla markytor på hela orten, vi tittar på trafik och föroreningar, stråk, natur-och kulturvärden samt lämpliga platser för bebyggelse.

Det kan vara så att stationsområdet ska flyttas – och då är det dumt att ha lagt ner pengar på att snygga till den nuvarande platsen.

Här finns även en del fastighetsrättsliga frågor som vi måste ta hänsyn till. Kommunen äger bara marken där den tidigare stationsbaracken stod, och som idag är gräsmatta med bänkar samt fungerar som parkering. Resten av marken – spåren, grusplanen, perrongen, vändplanen, staketet och området närmast spårområdet – är Trafikverkets. Busskurer (eller i detta fall – tågkurer) sätts upp och underhålls av KLT (Kalmar läns trafik). Ska det upp fler busskurer är är det en kostnad som KLT ska ta (våra gemensamma skattepengar som vi betalar till landstinget) och inte kommunen.

Brevet innehåller även en synpunkt att bussållplatsen vid Flisvägen ska slopas, och att alla bussarna ska gå via stationen. Jag förstår tanken med detta. Men, busshållplatsen vid Flisvägen kom till för att vi skulle få långfärdsbussarna att stanna. Tidigare stannade till exempel inte Swedbus alls i Gamleby, utan i Björnsholm. Dessa bussbolag kör inga stora omvägar för att plocka upp resenärer, utan prioriterar att det ska gå fort mellan ändhållplatserna på linjen. Skulle vi slopa busshållplats Flisvägen, så skulle det förmodligen inte längre gå att åka med dessa bussar från Gamleby. Den förlusten bedömer vi som större, än att bussarna inte går via stationen.

Min kollega Erik Andersson jobbar med FÖP-Gamelby, och det dokumentet (med förslag på flytt, eller inte flytt, av stationsområdet) kommer vi komma ut och presentera under året. Då får ni som vill vara med och komplettera och ha synpunkter på våra förslag.

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Blogga med WordPress.com.

Upp ↑

%d bloggare gillar detta: