Kan en en familj klara sig med bara 100GB? Inte min i alla fall..

För några månader sedan drabbades vår fiberanslutna villa av vattenskada. Hastigt och lustigt hamnade jag och familjen i en sommarstuga i änden av enskild grusväg medan huset står på tork och lagas. Mycket i livet ställdes på ända i och med detta, resvägen till förskolan blev längre och vägen till jobbet en helt annan. Det mesta vi äger och har är magasinerat och alla kläder som jag använt de senaste fyra månaderna ryms i en rymlig resväska.

Förvånansvärt har vi anpassat oss väldigt snabbt till det nya, och även livet i stugan blev vardag. Det är dock en sak som jag mer och mer saknat…

…obegränsad tillgång till internet.ikoner

En familjs bredbandsanvändning

Både jag och sambon är stora mediakonsumenter. Jag startar dagen med att läsa rubrikerna på VT, (ingen morgontidning når oss längre) Aftonbladet, Expressen och DN. Jag ser gärna klipp från på Daily Show, Late show eller CNN via YouTube, och jag lyssnar på SverigesRadios program som jag laddar ner via telefonen. Jag har slutat använda skivor, men får mitt musikutbud via en iTunes. Min sambo har liknande vanor.

Vår femåring är som de flesta femåringar och gillar att spela spel på mobilen och se på (för oss föräldrar) underliga filmer på Youtube. Bebisen är idag mer intresserad av att tugga på telefonen – men vid vissa tillfällen så är det endast Babblarna som kan få henne lugn. (och då är vi glada att Babblarna finns..). Detta är mycket, men vi är inte extrema…

Detta har inte varit något som helst problem tidigare. Via Fiber (och tidigare ADSL) så har vi fått tillgång till med volym som vi önskat. Visst, det laggade lite när vi hade ADSL, men vi behövde aldrig vara oroliga för att det skulle ta slut.

12 dagar 

Flyttet till stugan innebar att vi fick övergå till mobilt internet. För ungefär samma belopp som vi haft 250Mb/s (obegränsad volym) fick vi nu 20-30Mb/s och 100GB/månad. Jag kan leva med den lägre hastigheten.

Men, vi har aldrig tidigare reflekterat över volymen. Nu tog det oss runt 12 dagar innan månadens tilldelning var förbrukad. Sen fick vi hosta upp ytterligare 350kr för att klara oss till nästa månadstilldelning.

Nu har vi lärt oss. Vi har ändrat våra vanor och väljer att inte se filmer via nätet. Vi lyssnar inte lika mycket på musik, och jag försöker ladda ner poddar när jag är ansluten till andra nätverk.

Har ni tänkt på hur fler och fler nyheter presenteras endast som film? Eller där filmat material erbjuder fördjupning eller bilder? Att nästan alla svenskproducerade program på tv erbjuder ”mer på nätet”? Hur det inte längre går repriser av program – för att dessa kan man se närsomhelst via playtjänsterna? Att butiker inte längre säljer cd-skivor, för att ”alla” lyssnar på musik via nätet? Att vissa program bara sänds via SVT Play?

Hur i hela friden ska en modern familj klara sig på 100GB i månaden?

När Telia om någon månad stänger ner kopparnätet för 1200 abonnenter i Västerviks kommun, och flera tusen till i andra kommuner, så är det fler som kommer drabbas av den mediala svältdiet som vi varit på. Samtidigt som fler och fler tjänster kräver större och större volymer så blir just volymen en kostnad för dessa familjer. För samma summa som familjerna tidigare hade obegränsad mäng, erbjuds de nu en tjänst med ett tak på 100GB/månad.

Jag tycker detta är skit. Skrutt. Blä.

Volymbegränsningarna innebär en nackdel för landsbygden. Även familjen kan surfa snabbt, så blir det skitdyrt för dem om tonårsbarnen ska nyttja internet på likvärdigt sätt som deras vänner i tätorten. Vill de se den superpopulära serien Skam kan innebära att familjen behöver köpa till GB då den bara sänds via nätet.

Telia erbjuder alla nya kunder 200GB i månaden under första året om de fortsätter som kund hos dem. Det låter som en god ide kanske. Men om ett år som trillar de ner till 100GB och då kan vi vara säkra på att ännu fler tjänster och program ”bara finns på nätet”…

 

Om Telias ”framtidssäkring” av telefonin. 

Det finns flera aspekter i förändringen av telefonnätet. I denna text väljer jag att endast prata om volymbegränsningarna i de alternativ som ges. Jag kommer säkert att återkomma till detta ämne, och ska då belysa alternativen till koppar och mobil telefoni.

Kommentera

