Den analoga anslagstavlan ska stå stark

Även om den digitala anslagstavlan tar mer och mer mark, så är den fysiska anslagstavlan fortsatt viktig. Speciellt utanför staden. 

Tittar jag ut genom mitt fönster så ser jag en anslagstavla på andra sidan av den stora gräsmattan utanför kommunhuset. På denna anslagstavla så anslås det inte särskilt många anslag. Det brukar vara en för Psykiatriska museum, och någon från Västerviks museum. Men den kvadratmeterstora ytan är mestadels tom.

Men när jag igår besökte Ankarsrum och Hjorted så är det tvärtom. Man får titta ordentligt för att se träskivan bakom alla papper, och här sitter meddelanden om allt från kommande fotbollsmatcher, kyrkans verksamhet, barngympan, om valborgsfirandet samt närbelägna loppisar och caféer. Som jag skrivit tidigare så fyller tavlorna en funktion. Varför annonsera för dyra pengar i tidningen – när du når minst lika många via anslagstavlan vid lanthandeln?

I fredags kom det ett mail från Ankarsrum. Anslagstavlorna börjar se lite trista ut och det efterfrågas en renovering. Jag kastade ut frågan på facebook: är det fler som är sneda och murkna? Var finns egentligen kommunens värsta anslagstavla? (Ska vi börja ansiktslyfta våra anslagstavlor så bör vi ju börja med de sämsta…)

storsjö
Storsjö

Svaren dröjde inte. och snart visade det sig att Storsjös ”brädhög på marken” kammade hem förstaplatsen – och Loftahammars ”murken, söderbruten spånskiva” kom in som god tvåa. Jag är dock tveksam till om vi verkligen sett den totala omfattningen av detta. Och vem plockar bronspengen?

Syftet är självklart att vi ska se vad behovet och sedan bedöma vad kommunen kan göra. Ofta är det inte så stora insatser som behövs för att få till en förbättring.

Okej, förutom i Storsjö..

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

Upp ↑

